Hulpcentrum 112/100 Henegouwen gemoderniseerd
Om dit mogelijk te maken zijn onder andere nieuwe glasvezelverbindingen gelegd. De operatoren werken nu ook met nieuwe, grotere (23 inch) schermen en met een gebruiksvriendelijkere schermlay-out.
De overschakeling naar nieuwe telefooncentrales gebeurt enkel in de Hulpcentra 112/100 die met AEG/CityGIS-dispatchtechnologie werken. Vorig jaar zijn de Hulpcentra 112/100 van Luxemburg, Limburg en Antwerpen ook al overgeschakeld naar deze telefooncentrales en de overschakeling is de komende maanden ook gepland voor het Hulpcentrum 112/100 Luik, dat binnen enkele maanden naar een nieuwe, ruimere locatie verhuist.
Het moderniseren van de provinciale Hulpcentra 112/100 is een eerste stap in een actieplan van de FOD Binnenlandse Zaken om te evolueren naar één gemeenschappelijke databank voor de Hulpcentra 112/100. Dit netwerk zal op termijn toelaten om nog efficiënter informatie te delen en op drukke momenten oproepen te laten behandelen in Hulpcentra 112/100 van naburige provincies.
De overgang naar de nieuwe telefooncentrales is maandenlang voorbereid door de medewerkers van de Hulpcentra 112/100 en de Directie 112 van de FOD Binnenlandse Zaken, de Dienst Dringende Geneeskundige Hulpverlening van de FOD Volksgezondheid en het personeel van de technologieleveranciers AEG, CityGIS en Proximus.